Ochota lidí očkovat se proti covidu je stále nedostatečná, aby bylo
možné (nejen) v Česku dosáhnout kolektivní imunity. Zůstane-li až
čtvrtina populace neočkovaná, jak naznačují průzkumy, prostor pro
množení a mutaci viru bude příliš velký. Dalším epidemickým vlnám se
nevyhneme. Značná část úsilí věnovaného vývoji a distribuci vakcíny
proti covidu tak může přijít vniveč. Abychom neupadli před příslovečnou
cílovou páskou, je třeba v nadcházejících týdnech zintenzivnit
komunikaci výhod (a určitých malých rizik) očkování, ale i zvolit
kreativnější cesty, jak nadchnout lidi pro naději, kterou univerzální
proočkovanost nabízí. Behaviorální vědy nabízejí paletu nástrojů
umožňujících přiblížit se této metě.
Pomoz seniorovi, získej očkování
Právě nyní je ideální čas na spuštění programu "pomoz seniorovi, získej
očkování" jako na Slovensku, v USA a dalších zemích. Marketing firem
dlouhodobě využívá podobný trik při oslovování těžko získatelných
klientů. Přivede-li jim někdo zákazníka, získá slevu či jiné výhody.
Nabídka funguje, protože lidé jsou snáze přesvědčitelní blízkým člověkem
a osobním doporučením než reklamou a PR propagací. Předně blízkým věří a
zároveň tuší, že se službou či výrobkem mají zkušenost, takže jim
eventuálně pomohou a poradí.
V Česku nejsou naočkovány statisíce šedesátníků a sedmdesátníků. Někteří z principu vakcinaci odmítají. Jiní trpí úzkostí z rezervačního systému a vypadnutí z rutiny, budou-li muset někam cestovat. Další se bojí, že se při očkování v nemocnici nakazí. Jiní se nechtějí trápit dopravou, MHD, či v labyrintu masových očkovacích center. Dodejme motivaci jejich mladším bližním. Pomohou-li seniorovi se dostavit do očkovacího centra, získají očkování sami bez ohledu na věkový limit. Obavy, že se v inzerátech "bude kšeftovat s babičkami" či že "dědové budou chtít uplatit," jsou určitě namístě. Věřím, že mnohá taková etická klopýtnutí budou více než kompenzována zvýšenou ochranou nejohroženějších spoluobčanů, kteří by se jinak na očkování nedostavili.
Další behaviorální intervencí je omezení prokrastinace se nechat naočkovat. Zvažte, kolikrát jste si vzpomněli (či vám manžel/ka připomněl/a), že musíte zajít na úřad, objednat se u lékaře, či na výměnu pneumatik. Vždy v nejméně vhodný moment, kdy jste neměli čas. Za chvíli jste na to zapomněli, abyste si vzpomněli v noci, kdy už se s tím zase nedalo nic dělat. A tak dále i po několik dní. Až jste povinnost zcela vypustili. Podobně mnoho lidí může plánovat na očkování jít, ale neustále se zapomínají registrovat, až se naučí očkování ignorovat zcela. Předobjednání může snadno spojit záměr s chováním. Studie z USA ukazují, že lidé, kteří jsou předobjednaní na očkování, se s větší pravděpodobností nechají očkovat, i když mohou svůj termín změnit či zrušit, než lidé, kteří se musejí sami aktivně registrovat.
Klíčová je rovněž možnost takto předobjednat celé firmy, státní instituce, spolky, či osoby, které jsou v péči neziskovek či úřadů. Domluva s očkovacím centrem umožní, že lidé ze stejné organizace jsou předobjednáni na stejný den, organizace objedná dopravu a sociální tlak "většiny" zajistí, že skutečně jen ortodoxní odmítači vakcinace zůstanou pozadu.
Podobně lze skupinovou či organizační identitu využít v soutěživosti,
kterou manažeři či jiní lídři někdy dokážou zažehnout. Dosáhnou vyšší
proočkovanosti fotbaloví fanoušci Plzně, či Slavie (co navíc spojit
lístek na zápas s objednáním na očkování)? Vězni na Pankráci, nebo na
Mírově? Zaměstnanci RegioJetu, nebo Českých drah? Navíc i zákazníci
jistě upřednostní firmu – ať už je to dopravce, pohostinství, či
maloobchod –, která bude hrdá na plnou proočkovanost svých zaměstnanců,
než konkurenta, jehož zaměstnanci vakcínám nevěří.
Oslaďme si to
Posledním, leč neméně účinným nástrojem přesvědčování je oslovované
prostě uplatit. Etikové mohou být opět na štíru s tím, že morální
imperativ očkováním ochraňovat sebe a své blízké je nahrazen
materialistickými dary. Leč opět věřím, že účel zde světí prostředky.
Uzávěry hospodářství stojí miliardy korun týdně, zbankrotované firmy i
lidské osudy, proto i tisícové dary mohou být efektivním nástrojem
zvýšení vakcinace, která uzávěry učiní zbytečnými.
Odměna nemusí být nutně hotovostí od státu. Ve světě existuje nespočet příkladů, jak lze oslovit jinak těžko přesvědčitelnou populaci – restaurace a pivovary nabízí očkovaným piva zdarma (byť by se po očkování pít alkohol neměl), firmy svým vakcinovaným zaměstnancům dávají dny volna a příspěvky na dovolenou, školy očkovaným studentům výhody při registraci předmětů a města umožňují očkovaným zadarmo cestovat MHD. Koneckonců i běžný rozum říká, že nepříjemnou aktivitu je nutno něčím osladit, aby se stala příjemnější.
Mnoho z uvedených opatření bylo ověřeno. Některá fungují velmi, jiná málo, mnohá k vakcinaci přivedla nespočet lidí, některá naopak přesvědčila jednotlivce o jejich konspiračních teoriích. Nicméně, je lepší zkoušet a i mockrát neuspět, než nezkusit nic a pak vinit ty, kteří měli přijít, ale nepřišli.
Psáno pro Lidové noviny.
Kde vnímáte hranici mezi motivací a manipulací?
OdpovědětVymazat