Změřit, jak a v čem mladého člověka ovlivní jeho učitel je asi nemožné. Dopad všech předaných znalostí, názorů či životních příkladů (ať již v dobrém či zlém) je příliš komplexní a dlouhodobý.
Raj Chetty, John N. Friedman a Jonah E. Rockoff (pdf) se o to stejně pokusili. Vyšli z rozšířené metody "učitelovi přidané hodnoty", ukazatele měřícího dopad pedagogů na výsledky standardizovaných testů žáka. Zvažují se přitom jeho aktuální i minulé výsledky, jakož i výkon ostatních žáků v jeho a dalších třídách. Pod nějakým učitelem se všichni zlepšují, pod jiným jen pár žáků, u dalšího se mohou dokonce všichni zhoršovat. Jelikož učitelé někdy přechází mezi školami, lze odfiltrovat i vliv konkrétních škol. Výzkumný tým nato rozdělil učitele jednoho rozsáhlého amerického okresu dle jejich schopností, identifikoval jejich minulé žáky (kolem jednoho miliónu z nich) a nato získal data z daňového úřadu o jejich životních poutích.
Při zohlednění nejrůznějších socio-ekonomických a demografických charakteristik žáků se nepřekvapivě prokázalo, že žáci lepších učitelů jsou na tom lépe, překvapení je však v tom, o jak moc.
|
Vztah mezi kvalitou učitele a podílem jeho žáků (ve 20 letech) na univerzitě je téměř lineární (při odfiltrování ostatních faktorů). |
|
|
|
Vztah mezi kvalitou učitele a výdělky jeho žáků v jejich 28 letech (při odfiltrování ostatních faktorů). |
Bývalí žáci kvalitních učitelů se rozhodují zodpovědněji, dívky s menší pravděpodobností otěhotní coby teenagerky, všichni si více spoří na penzi, asi i proto, že dosáhnou vyššího vzdělání a na lepších školách. Podstatně více vydělávají. Zajímavé je, že dlouhodobý vliv učitele přetrvává, i když jeho dopad na výsledky v testech žáků vyprchává. Ztratil-li žák skvělého kantora, v dalších letech jeho studium ochablo, nicméně přesto dosáhl na lepší život.
Psáno pro Vesmír.
Žádné komentáře:
Okomentovat