Má enormní význam, jaké zprávy čteme, do jakých knih se ponoříme a jaké pořady sledujeme.
Každodenní konzumace médií nejen baví či informuje, ale postupně formuje naše vnímání a očekávání, čímž předurčuje naše rozhodování a může tak změnit náš osud. Zvažme lidi frustrované, nevěřící, že se v jejich životě může něco zlepšit. Neochotní zkoušet nové prožitky, získávat zkušenosti či informace, zůstanou jen ve svém splínu a v jejich životě se – neomylně – skutečně nic nezlepší. Bez naděje, bez inspirace, není zlepšení.
Jedinečný experiment v inovativním přístupu k pochopení vlivu konzumace různých obsahů médií na životní aspirace provedli britsko-francouzští ekonomové Tanguy Bernard, Stefan Dercon, Alemayehu Seyoum Taffesse a Kate Orkinová v chudých regionech Etiopie. Vyrobili dokumentární pořady o jedincích ze srovnatelného chudého prostředí, kteří dosáhli úspěchu v zemědělství nebo podnikání. Tyto příběhy nebyly fiktivní, šlo o skutečné příběhy o vytrvalosti a úspěchu lidí z okolí.
Účastníci studie – lidé z extrémně chudého etiopského venkova – byli
rozděleni do skupin. První skupina zhlédla tyto inspirativní dokumenty,
druhá skupina, sloužící k porovnání, sledovala běžný etiopský televizní
zábavní program. Výzkumníci účastníkům z obou skupin pokládali otázky
ohledně jejich životních cílů, očekávání ohledně budoucna a nespočtu
dalších údajů bezprostředně po promítání, poté znovu po šesti měsících a
ještě o pět let později.
Výsledky jsou pozoruhodné: studie odhalila skutečně významné rozdíly v
blahobytu mezi oběma skupinami. Ti, kdo sledovali dokumenty, nejenže
zvýšili svou ochotu pracovat, věnovali o hodinu denně více práci na
svých farmách, ale také víc investovali do technologicky vyspělejších
zemědělských vstupů. A nezůstalo jen u pracovní produktivity – sledování
inspirativních a návodných dokumentů vedl k trvalému nárůstu investic
do lidského kapitálu. Pět let po experimentu domácnosti, které sledovaly
dokumenty, utrácely za vzdělání svých dětí o 39 procent víc. Tato
investice se proměnila v hmatatelné výsledky: ve srovnání s jejich
vrstevníky v kontrolní skupině dvojnásobek dětí dokončil základní školu.
Tyto domácnosti také hlásily zlepšené životní podmínky od lepší kvality
bydlení po nárůst vlastnictví věcí, jako jsou mobilní telefony a
vybavení domácnosti. Navíc zažívaly mnohem méně měsíců potravinového
nedostatku a hlásily vyšší subjektivní pohodu.
Důvodem jejich lepšího života byl významný posun v aspiracích a očekáváních do budoucna. Studie zjistila, že ihned po zhlédnutí dokumentů – a pozoruhodně i o pět let později – byly aspirace a optimismus o lepší budoucnosti mnohem vyšší než v kontrolní skupině. Tento posun naznačuje, že možnost se poučit, i jen přes média, od lidí, kteří překonali podobné obtíže, jakým člověk čelí, může mít hluboký pozitivní dopad na jeho osud. Experiment ukazuje skutečně transformační sílu konzumace některých obsahů médií. A co sledujete vy?
Psáno pro Lidové noviny.
Žádné komentáře:
Okomentovat